Jumat 23 Feb 2024 12:52 WIB

Pandangan Islam tentang Khitan Perempuan dan Laki-Laki

Tradisi khitan sejatinya sudah ada sejak zaman Nabi Ibrahim as.

Rep: Mabruroh/ Red: Ani Nursalikah
Khitan massal.
Foto:

Ternyata, hukum khitan untuk anak perempuan sudah menjadi isu yang hangat diperbincangkan pada satu masa dahulu. Ada yang mewajibkan, seperti mazhab Syafi’i, dan ada yang hanya menghukuminya sunnah saja sebagai fitrah bersuci adalah kemuliaan.

Bagi al-Qaradawi, seperti yang dijelaskan dalam al Fatawa al-Mu'asirah, ia terserah kepada orang tuanya mau melakukannya ataupun tidak. Bagi yang melakukannya karena mengikut sunnah, mereka ada hujah daripada hadits Rasulullah. Bagi mereka yang tidak mau melakukannya, mereka pun tidak berdosa.

Tidak ada bukti yang mengaitkan berkhitan ataupun tidak berkhitan menjadi sebab kuat ataupun lemah tenaga seks wanita. Tidak ada bukti kaitan berkhitan ataupun tidak, dengan keruntuhan dan kemuliaan akhlak wanita.

Begitu juga berkaitan isu kesehatan dikembalikan kepada keputusan kedua orang tua dari anak perempuan. Namun, berkhitan ada faedahnya bagi laki-laki dan perempuan, sebagai berikut.

Faedah khitan bagi laki-laki dan perempuan

1. Berkhitan dapat menghindarkan bau yang disebabkan oleh kulub yang terkumpul di bawah kulit yang menutupi kepala zakar dan kelentit. Zat lemak yang dinamakan spegma ini mengeluarkan bau tajam dan tidak enak. la memadamkan birahi pasangan semasa melakukan hubungan kelamin.

2. Mengurangi risiko terkena penyakit kanker karena sperma adalah perangsang bagi berlakunya penyakit kanker zakar dan leher rahim. Virus yang terdapat pada sperma akan berpindah kepada zakar dan berpindah masuk ke dalam farji wanita melalui hubungan badan.

3. Berkhitan bagi anak-anak dapat menghindari kencing malam.

4. Abdul Kadir Awang menukilkan Th. H. Van De Veldi menasihatkan wanita yang tidak bersunat supaya selalu membersihkan bagian klitorisnya, lebih-lebih lagi sulcus coronairus. Menurut kajian kimia, wanita lebih banyak sperma reepum, keadaannya kemerah-merahan, bengkak dan mengeluarkan lendir yang menyebabkan rasa gatal dan pedih pada masa-masa tertentu.

Advertisement
Berita Lainnya
Advertisement
Advertisement
Advertisement