Sabtu 27 Mar 2021 08:37 WIB

Selangor Tetap Larang Pemakaian Kata 'Allah' oleh Non-Muslim

Menurut Sultan Selangor, kata 'Allah' adalah kata suci bagi umat Islam.

Rep: Rossi Handayani/ Red: Ani Nursalikah
Sultan Selangor di Malaysia Sultan Sharafuddin Idris Shah. Foto diambil pada 2019.
Foto: Malay Mail/ Mukhriz Hazim
Sultan Selangor di Malaysia Sultan Sharafuddin Idris Shah. Foto diambil pada 2019.

REPUBLIKA.CO.ID, SHAH ALAM -- Departemen Mufti Selangor menyatakan dukungannya atas keputusan Sultan Sharafuddin Idris Shah dari Selangor terkait penggunaan kata 'Allah', Jumat (26/3). Disebutkan penggunaan kata 'Allah' dalam terjemahan Alkitab Bahasa Malaysia atau buku cetak atau tulisan agama Kristen dalam bentuk apa pun tetap dilarang di negara bagian.

Dilansir di Malay Mail, Sabtu (27/3), Mufti Selangor Datuk Mohd Tamyes Abd Wahid mengatakan, kata 'Allah' adalah kata suci bagi umat Islam dan hanya dapat digunakan untuk merujuk pada Tuhan Yang Maha Esa, Yang Maha Sempurna.

Baca Juga

Dalam sebuah pernyataan, Mohd Tamyes mengatakan, ini adalah tanggung jawab semua Muslim untuk melindungi kesucian istilah 'Allah' setiap saat. Hal ini juga sejalan dengan keputusan Rapat Komite Fatwa Selangor pada 18 Februari 2010.

"Muslim dan non-Muslim harus menghormati keputusan yang telah dikukuhkan," kata dia.

Dia mengatakan, jika ada unsur penghinaan atau penyalahgunaan istilah tersebut, maka harus dicegah sesuai dengan ketentuan undang-undang. Mohd Tamyes mengungkapkan, pertemuan itu juga menekankan istilah 'Allah' tidak dapat digunakan untuk menyebut Tuhan oleh agama selain Islam.

Mohd Tamyes mengatakan, umat Islam harus mendukung setiap upaya melarang penggunaan kata 'Allah' oleh non-Muslim dalam konteks yang salah, Menurutnya, ini untuk meredam kebingungan di masyarakat. Ia juga mengimbau umat Islam, khususnya di Selangor terus menjaga kesucian kata 'Allah' agar tidak disalahgunakan oleh pihak-pihak tertentu, terutama dalam hal-hal yang dapat mengancam keimanan umat Islam.

https://www.malaymail.com/news/malaysia/2021/03/26/selangor-mufti-supports-sultans-decree-on-allah-ruling/1961369

 

Advertisement
Berita Lainnya
Advertisement
Terpopuler
1
Advertisement
Advertisement